Język angielski

Juniors

Realizacja podstawowych celów językowych: sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania.

Czytaj więcej

Early Teens

Cele edukacyjne dla poziomu Early Teens to przede wszystkim osiągnięcie przez uczniów poziomu opanowania języka zapewniającego minimum komunikacji językowej.

Czytaj więcej

Teens

Rozwijanie i doskonalenie kompetencji językowych poprzez zapewnienie kontynuacji nauczania języka angielskiego, którego uczniowie uczyli się na poprzednich poziomach.

Czytaj więcej

 

Poziomy językowe

Juniors (7 – 9 lat)

Realizacja podstawowych celów językowych: sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania.

  • sprawność słuchania – dzieci stopniowo osłuchują się z dźwiękami i intonacją języka angielskiego. Uczniowie słuchają tekstów angielskich różnego rodzaju (polecenia nauczyciela, wierszyki, rymowanki, bajki, dialogi, piosenki itd.) odpowiednich dla tej grupy wiekowej. Rozwijają umiejętność słuchania w celu zrozumienia sytuacji (np. komunikacja w klasie, odgrywanie scenek) i odpowiedniej reakcji, a także rozwijają umiejętność rozumienia kontekstu.
  • sprawność mówienia – uczniowie stopniowo ćwiczą poprawną wymowę i intonację zdań w języku angielskim, wyrabiają w sobie nawyki językowe poprzez stosowanie stałych wyrażeń i zwrotów językowych, wymagających słownego reagowania na pytania i wypowiedzi innych; nauczyciel zachęca do swobodnych wypowiedzi i eksperymentowania z językiem (bez obawy popełnienia błędu) na swój temat lub na inne tematy odpowiednie dla tej grupy wiekowej.
  • sprawność czytania – w tej grupie wiekowej staramy się rozwijać u uczniów umiejętność rozpoznawania formy graficznej słów i kojarzenia jej z formą fonetyczną, stopniowo oswajamy z formą pisemną słów, a następnie zdań; dzieci rozwijają umiejętność czytania na głos. Staramy się również zachęcać do czytania dla przyjemności (np. indywidualne czytanie znanych bajek).
  • sprawność pisania – stopniowo wprowadzamy pisownię pojedynczych wyrazów (od przepisywania wg wzoru do podpisywania obrazków), rozwijamy umiejętność pisania pojedynczych zdań i krótkich tekstów poprzez częściowe przepisywanie i uzupełnianie wzoru, zachęcamy do twórczego użycia języka, czyli swobodnej wypowiedzi pisemnej na podstawie podanego wzoru (tworzenie projektów, plakatów, układanie rymowanek itd.).

 

Early Teens (10 – 12 lat)

Na tym etapie uczniowie rozwijają swoje kompetencje w pięciu obszarach:

  • znajomość środków językowych – uczniowie posługują się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych) umożliwiających realizację wymagań w zakresie następujących tematów – człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, święta i obrzędy w kulturach anglojęzycznych, sport, zdrowie, świat przyrody;
  • rozwijanie wypowiedzi – uczniowie rozumieją proste wypowiedzi ze słuchu (polecenia, zwroty dnia codziennego, dialogi w sklepie, u lekarza, na dworcu oraz w szkole) oraz krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne;
  • tworzenie wypowiedzi – uczniowie tworzą samodzielnie kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne i pisemne według wzoru (opisują ludzi, przedmioty i miejsca; opisują czynności dnia codziennego; przedstawiają swoje upodobania i uczucia);
  • reagowanie na wypowiedzi – uczniowie uczestniczą w prostych rozmowach i typowych sytuacjach reagują w sposób zrozumiały (potrafią przedstawić siebie i swoją rodzinę, podają swój wiek i miejsce zamieszkania, swoje upodobania, potrafią powiedzieć, co posiadają i co umieją robić, proszą o informację, wyrażają swoje emocje, prośby i podziękowania);
  • przetwarzanie wypowiedzi – uczniowie potrafią przekazać sobie informacje uzyskane z tekstu czytanego lub słuchanego.

 

Teens (13 – 18 lat)

Główny cel kształcenia językowego na tym poziomie to skuteczne porozumiewanie się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Zapewnienie kontynuacji nauczania pomaga w przygotowaniu uczniów do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego, na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.